Skal du gå på Projektakademiet?

Vil du være en del af Team 12 på Projektakademiet – Aug-Dec 2020? Projektakademiet søger deltagere

Lad os gætte hvem du er!
Du… … er ung, initiativrig og engageret. … ser muligheder i at ændre postivt i lokal samfund og vil bidrage til en positiv udvikling … vil udvikle events og projekter … vil motivere medansvar hos borgerne gennem inddragelse og medindflydelse. … vil udvikle dit personlige lederskab.
Hvis det er dig, så er du kommet til det rette sted! Projektakademiet er stedet for dig, som har hovedet fuld af ideer og gerne vil se dem virkeliggjorte! Vi er stedet, hvor du lærer at omsætte idé til handling.
Vi er stedet, hvor du har mulighed for at afprøve idéer, udvikle dig selv og dine evner til at skabe projekter, der skaber forandring.

Hvad forventer vi af en ansøgning?
Vi forventer at den udstråler din motivation for at blive optaget på Projektakademiet og giver os et indblik i, hvem du er, og hvad du gerne vil skabe med dine projekter. Vi ved, at folk er forskellige. Vi udtrykker os forskelligt og ser forskelligt på samme ting. Her hos KBH+Projektakademiet ser vi dette som en kæmpe styrke. SÅ BRUG DEN! Vær dig selv i din besvarelse.

Send din ansøgning senest  d. 9. August 2020 kl. 23:00.
Alle spørgsmål henvises til Kimmie Tentschert, som du kan kontakte på 27282419 eller kimmie.tentschert@askovfonden.dk

Du kan ansøge til team 12 HER

Læs mere om projektakademiet på www.kbhplus.dk/projektakademiet

Hvorfor Projektakademiet?
Hos Projektakademiet arbejder vi for at skabe positiv social forandring ved at styrke unge til at handle og tage ejerskab for deres by og verden omkring dem. Vi tror på, at man som ung skal være medskaber af sin by, og være med til at skabe nye løsninger på de udfordringer, som eksisterer. Vi tror på, at social forandring altid vil være drevet af både fællesskaber og individer, som har lyst til at engagere sig, og som føler sig i stand til at gøre det. Vi tror på at kulturen kan skabe nysgerrighed, nye møder og styrkede fællesskaber. Vi tror på, der er brug for dig!

Hvad er Projektakademiet?
Projektakademiet er en alternativ uddannelse, der uddanner unge handlekompetente kulturelle projektledere. På Projektakademiet går teori og praksis hånd i hånd, og vi er optagede af, at nedbryde skellet mellem klasselokalet og verden udenfor. Vi arbejder for at give dig den viden, de værktøjer og den erfaring, der skal til, for at du kan udvikle nytænkende og kreative kulturelle projekter baseret på muligheder og udfordringer i samfundet. Vi skaber et læringsrum og et eksperimentarium for dig, hvor du både vil udvikle dine kompetencer indenfor kulturel projektledelse og dit personlige lederskab. Vi arbejder med en bred variation af temaer i vores kulturelle projekter og med en bred vifte af samarbejdspartnere fra både det offentlige, det private og fra civilsamfundet.

Uddannelsen består af 2 moduler, som varer fra slut august 2020 til december 2020 . Det er en frivillig og gratis uddannelse, som du kan tage ved siden af studie eller arbejde, og den er ikke SU-berettiget. Uddannelsen indeholder projektarbejde og undervisning to gange om ugen fra kl. 16:30-20:30, tirsdag og torsdag. Undervisningen er om eftermiddagen/aftenen og i nogle tilfælde i weekender, så det er muligt at passe sit studie, arbejde og fritidsinteresser. Vi forventer, at du deltager i al undervisning og projektarbejde.

Hvert modul på uddannelsen er bundet op på et konkret projektarbejde, som I laver på baggrund af en samarbejdspartners konkrete behov. Du vil gennem de to moduler beskæftige dig med et fællesprojekt, et kundeprojekt og et faciliteringsprojekt med mulighed for efterfølgende at lave dit eget projekt.  Undervisning og det praktiske arbejde skifter i intensitet. I nogle perioder er det mest undervisningen, der fylder, mens der i andre primært er fokus på projektarbejde, vejledning og coaching.

Vi er optagede af at finde de helt rigtige studerende til Projektakademiet, der både er motiverede, er forskellige fra hinanden og kan vokse gennem forløbet. Derfor omfatter ansøgningsprocessen både en motiveret ansøgning, som du har kreativ frihed til at udvikle, og en 1 dages optagelsesworkshop. På baggrund heraf bliver det endelige hold sammensat.

Mød en tidligere projektakademist

Mød Sóley Freyja tidligere akadamist
fra Projektakademiets team 9

 

Hvorfor valgte du at starte på Projektakademiet?

Jeg valgt at starte på Projektakademiet fordi jeg gerne ville kunne sætte de kunstneriske projekter jeg havde idéer til, i verden. Jeg havde brug for nogle hands-on værktøjer, som jeg tænkte at den learning-by-doing-tilgang Projektakademiet har, kunne give mig. Desuden så havde jeg to veninder der havde taget uddannelsen, som havde fået den her helt specielle “boss lady” vibe, hvor de kunne drive projekter og mennesker fremad; og det ville jeg også gerne kunne!

Hvad var det bedste råd du fik imens du gik på Projektakademiet?

“Første skridt mod at få noget til at ske, er, at sige det du ønsker højt (til nogen), så det kan manifestere sig i verden.”

Hvad er dit bedste minde fra Projektakademiet?

Mit bedste minde er den generelle stemning af, at være en del af et hold hvor vi udvikler os som sammen og udvikler os hurtigt. Jeg lærte rigtig meget nyt om mig selv og om projektmageri på meget kort tid.

Hvilken betydning har Projektakademiet haft for hvor du er i dag?

For mig åbnede Projektakademiet for nye måder at at udføre projekter på. Den skolede tilgang om hvad der er “den rigtige måde” at gøre tingene på, blev byttet ud med en overbevisning om, at der er lige så mange rigtige måder at gøre noget på, som der er projekter. Og så har Projektakademiet givet mig et sted, hvor jeg føler, jeg altid vil kunne hente støtte og hjælp til fremtidige drømme og projekter.

Hvis du gerne vil vide mere om Projektakademiet og ansøgning til næste team med opstart i slut August ser mere her

Mød en tidligere projektakademist

Mød Benjamin Wiese tidligere akadamist
fra Projektakademiets team 9

 

Hvorfor valgte du at starte på Projektakademiet?

I sin tid søgte jeg ind på projektakademiet for at få en større erfaring med projektdrivelse og nye redskaber til at lede projekter. Jeg ledte et projekt ved navn Mere End Musik og håbede på at kunne tage det til nye højder ved at få erfaringer med fra Projektakademiet.

 

Hvad var det bedste råd du fik imens du gik på Projektakademiet? 

Følg dine drømme.

 

Hvad er dit bedste minde fra Projektakademiet?

Mit bedste minde fra Projektakademiet, var da vi havde impro-undervisning, det var helt fantastisk at “stå på en scene” igen. Det genstartede noget inden i mig der vidste mig hvilken vej jeg gerne ville gå.

 

Hvilken betydning har Projektakademiet haft for hvor du er i dag?

Den dag i dag, ser jeg tilbage på Projektakademiet, som en tid med helt vild meget personlig udvikling. Jeg gik ind i det med et mindset om at jeg gerne ville være projektleder og manager. Dog blev jeg med tiden bevidst om at jeg nok altid selv havde en drøm om at stå på en scene igen og udfolde min egen kunst. Det var en af de sværeste beslutninger i mit liv, men også en af de bedste. At tage springet og være ærlig med mig selv, om hvad jeg aller helst ville og så gå efter det.

Hvis du gerne vil vide mere om Projektakademiet og ansøgning til næste team med opstart i slut August ser mere her

Lær Morgan at kende

Lær Askovfonden KBH+ at kende. I dag møder du Emilie Morgan Hemmingshøj som er vores nye studentermedhjælper. Læs mere om Morgan her.

Hvad skal du lave i KBH+?

Jeg skal arbejde med kommunikationen af de spændende ting der sker her i huset og med værtskab for de unge der på forskellig vis bruger huset. Jeg glæder mig til at arbejde med at få endnu flere unge til at føle ejerskab over huset og måske, som jeg har gjort, opleve KBH+ som et anker i hverdagen hvorfra de kan udvikles og skabe drømme og projekter.

Fortæl os om din rejse, der førte dig til KBH+?

I 2018 gik jeg på Projektakademiet. Det blev mit anker og det sted hvor jeg følte, at der var nogle mennesker der så mit potentiale. Så jeg blev hængende og skabte den åbne scene Ukøn Poesi i cafeen. Jeg elsker den rå kreativitet og de mennesker huset tiltrækker og jeg har virkelig lyst til at give flere den samme oplevelse som jeg har haft og at blive en del af KBH+fællesskabet.   

Hvad glæder du dig til i din nye stilling?

Til at arbejde sammen med de andre dejlige KBH+ medarbejdere og de mange forskellige unge mennesker der på hver deres måde er med til at skabe huset. Jeg glæder mig til endnu flere dage hvor vi sammen skaber kultur, kunst og samtaler mellem mennesker. Det føles meningsfuldt at skabe sammen. Så er det pludselig helt okay at cykle hjem efter lange dage helt træt i fødderne benene armene hovedet.

Hvad er din yndlingsmorgenmad?

Blødkogt æg og et digt.   

Hvis du var strandet på en øde ø, hvilke 3 ting ville du have med? hvorfor?

Der er helt klart en kaptajn gemt i mig som kommer frem ved særlige lejligheder. Så jeg ville da tage mit skib, min papegøje og mit træben med og starte et nyt pirat feministisk samfund op ude på øen. I er velkomne til at kigge forbi.

Yndlingsfilm?

Film i biografen med en god ven hvor man lige bliver siddende når filmen er slut og snakker om hvad man oplevede. Indtil en træt medarbejder kommer med en kost og smider os ud.   

Yndlingsbog?

Jeg kan simpelthen ikke vælge imellem mine børn ! Jeg elsker bøger for meget, så hvis du har brug for en anbefaling til en god bog kan du altid spørge mig. Jeg kan især lide visuelle bøger med mange tegninger eller fotografier. 

Det bedste du ved at bruge weekenden på?

Hmm det kommer meget an på hvordan ugen har været. Jeg har ofte gang i meget på en gang så jeg øver mig virkelig i at blive bedre til at give mig selv lov til at slappe af og gøre gode ting for mig selv, være selvkærlig. Det er virkelig en proces. Hvis jeg dog helt selv skulle bestemme en weekend så elsker jeg at tage på ture fx en roadtrip til møns klint eller sheltertur med bål. Jeg lader virkelig godt op i naturen.

 

Marianne Jelved indtræder i AskovFondens bestyrelse

Vi glæder os også i KBH+ til at Marianne Jelved er med i AskovFondens bestyrelse da hun altid har været fortaler for unge og kunsten og kulturens betydning for os som mennesker. Vi har allerede tidligere i år haft glæde af at besøge Christiansborg med hende i Pigeklubben. 

Alle børn skal have en tryg hånd på ryggen og uligheden i Danmark skal mindskes, også gerne med nye finansieringsformer. Dette er vigtige mærkesager for Marianne Jelved, som d. 26. Maj 2020 indtræder i AskovFondens bestyrelse.

Marianne Jelved har alle dage insisteret på retten til at stille spørgsmål om hvad vi gør, hvad der kommer ud af det, og med en stærk social samvittighed interesseret sig for samfundet, menneskers livsvilkår og menneskers muligheder. Værdier, der går hånd i hånd med AskovFondens arbejde.

Med over 30 års erfaring, og stærke mærkesager, kan Marianne Jelved bidrage positivt til AskovFondens arbejde med at hjælpe mennesker i udsathed, til at tage ansvar og ejerskab for deres eget liv, og det samfund de er en del af.

”Jeg glæder mig til at være med til at prioritere løsninger, der fører til bedre liv for mennesker i vores samfund. Vi kan og skal gøre det bedre for dem, der har brug for en hånd.” – Marianne Jelved.

Marianne Jelved har været medlem af Folketinget for Radikale Venstre siden 1987. Hun er uddannet folkeskolelærer, og har tidligere fungeret som både økonomi-, kirke og kulturminister, samt minister for nordisk samarbejde.

Lige præcis samarbejde med civilsamfundet prioriterer Marianne Jelved højt. Både som politiker og privatperson har Marianne Jelved altid været optaget af, hvad der skaber et samfund og hvad det er, der gør Danmark vellidt og respekteret.

”Marianne er for mig indbegrebet af socialt engagement og jeg ser frem til at samarbejde om, at udvikle fremtidens sociale løsninger.” siger Helle Øbo, Adm direktør i AskovFonden. 

Øget fokus på udviklende relationer styrker arbejdet med de unge i KBH+

Skrevet af Asger Gillesberg

Da 2019 blev til 2020 begyndte kulturhuset KBH+ et projekt, der skal gøre medarbejderne i stand til at arbejde mere målrettet og bevidst med deres relationer til husets brugere. Kom med på en tur gennem de københavnske gader med Ali og Sarwer fra tilbuddet Klubben, hvor de fortæller om deres relation til drengene derfra, og hvordan den spiller ind i deres arbejde med dem.

Det er en lun onsdag eftermiddag på KT-grunden, der ligger på grænsen mellem Østerbro og Nordvestkvarteret. Her skal jeg mødes med Ali El-Saadi og Sarwer Khan Hossein, der arbejder i Askovfonden KBH+’ tilbud Klubben – et anonymt tilbud for unge mellem 18 og 25 år, som har brug for et sted at bruge sin tid.

Normalt finder Klubbens aktiviteter sted i dens lokaler på KT-grunden, hvor de omkring 400m2 tilbyder alt lige fra billard- og bordtennisborde til et træningsområde, en fjernsynsstue og et fuldt udstyret køkken. Men på grund af coronakrisen er Klubben for tiden låst af.

Størstedelen af de unge, der kommer i Klubben, er drenge, der bruger den som et alternativ til at hænge ud på gaden. Den er de vendt tilbage til, nu hvor de ikke kan komme i Klubben. Så Ali, Sarwer og de andre medarbejdere er gået på gaden for at møde drengene i de områder, hvor de ved, at de holder til. Og det skal vi også i dag.

 

Stærkt fællesskab og gode oplevelser

Første del af turen foregår på fire hjul. For vi skal forbi med mad til de klubmedarbejdere, som ligger syge med coronavirussen. Det er dog ikke ligefrem et diskret transportmiddel, vi bevæger os gennem Københavns gader i, da vi kører rundt i en grå syvpersoners minibus. Så vi bliver hurtigt spottet, når vi ankommer til en ny adresse.

Mens vi kører rundt og deler forsyninger ud til de hårdt ramte kollegaer, snakker vi om, hvad det er for en relation, Ali og Sarwer har med drengene, der kommer i Klubben. De beskriver selv deres rolle som at være drengenes ven og vejleder på samme tid.

“Vi har et stærk fællesskab i Klubben, som betyder, at vi og drengene tager ud og oplever en masse ting sammen. Vi har for eksempel flere gange været på fisketur med dem, og en gang om året tager vi også skitur. Drengene og vi bruger dog størstedelen af vores tid i Klubbens lokaler, hvor vi hænger ud og laver de ting, drengene nu engang har lyst til. Men selvom vi har en venskabelig relation til drengene, gør vi det også klart for dem, at de altid kan komme til os, hvis de har problemer. For vi er her for at hjælpe dem,” siger Ali.

 

En fordel at kunne relatere til hinanden

Efter at have været rundt med maden parkerer vi bilen ved Klubben og fortsætter rundt i gaderne til fods. Af en eller anden grund møder vi dog ikke rigtig nogen af drengene. Til stor forundring for både Ali og Sarwer, som ikke mindes at have oplevet noget lignende det sidste lange stykke tid.

Undervejs på vores færd gennem boligområderne i kvarteret omkring Haraldsgade på Østerbro, møder vi dog to drenge – eller nærmere mænd – foran et lokalt pizzeria. De er begge i slutningen af 20’erne og dermed på alder med Ali og Sarwer. Vi snakker med dem om den usædvanlige stilhed fra drengenes side, og om de konflikter, der finder sted under overfladen i området for tiden. Et emne, der altid er relevant for klubbens medarbejdere, da det ikke blot berører drengene, men også dem selv.

“De fleste af os bor på grænsen mellem Østerbro og Nordvest og er også vokset op her. Ali og jeg har for eksempel kendt hinanden, siden vi var børn, fordi vores familier bor i det samme boligområde. Så vi ved for det meste, hvad der foregår i de miljøer, hvor drengene færdes, og hvilke problemer eller bekymringer, det kan medføre. Man kan sige, at vi alle derfor taler det samme ‘sprog’ og af den grund har let ved at relatere til hinanden. Det betyder også, at drengene har lettere ved at snakke med os om de her ting,” siger Sarwer.

 

Gode relationer giver næring til udvikling

Det at skabe en god og stærk relation er ikke kun noget, medarbejderne i klubben har fokus på. For ved årsskiftet gik KBH+ med støtte fra Bikubenfonden i gang med at undersøge, hvordan medarbejderne kan arbejde intentionelt (red: bevidst) med at skabe udviklende relationer. Hovedsageligt mellem dem selv og de unge, der gør brug af kulturhusets forskellige tilbud, men også medarbejderne imellem.

Frameworket, som KBH+ arbejder med, hedder Relationsnettet og er udviklet af det amerikanske Search Institute. Det er vidensmedarbejder Nina Rasmussen, der står for at implementere den nye tilgang til relationsarbejdet i KBH+, som ikke før er blevet testet af i en dansk kontekst. Det er endnu for tidligt at snakke om konkret resultater, men hun fortæller gerne, hvorfor udviklende relationer er vigtige for unges opvækst, da jeg fanger hende på telefonen torsdag formiddag.

“Hvis du ser mennesket som et træ, så er relationerne træets rødder. Udviklende relationer er stærke rødder, som sikrer stabilitet, mens unge udforsker verdenen og finder deres plads i den. Det er mennesker, som åbner for nye muligheder, udfordrer dig og giver dig medbestemmelse – samtidig med at de viser omsorg og støtter dig, når det er nødvendigt. For de gør dig handlekraftig og i stand til at rejse dig fra de nederlag og udfordringer, du uundgåeligt møder på din vej. Så ligesom at stærke rødder gør, at et træ har de bedst mulige forudsætninger for at vokse sig stort, giver udviklende relationer dig de bedste forudsætninger for at begå dig godt i livet,” siger Nina.

 

Hjælp til at finde den skjulte passion

Efter vores samtale med drengene ved pizzeriaet går Ali, Sarwer og jeg rundt, indtil vi beslutter os for, at det er tid til en pause. Vi slår os ned på en bænk ved Klubben, hvor vi drikker en sodavand i solen, mens vi snakker om, hvilke overvejelser de gør sig om at skabe en god relation, når der kommer nye drenge til Klubben.

Indtil nu har det ikke været noget, de har tænkt så meget over, da relationen er kommet helt naturligt i takt med, at drengene fortsat er kommet i Klubben. De har mest af alt blot sørget for at være venlige og imødekommende. Men nu hvor KBH+ er begyndt at arbejde med Relationsnettet, er de blevet mere bevidste om, hvad det er for en del af deres arbejde, der kan være med til at udvikle drengene.

“De fleste af drengene har en masse energi, som de skal ud med, og derfor har mange af dem svært ved at være på et studie, hvor de skal læse meget. Samtidig ved de ikke helt, hvad de vil med deres liv, men siger blot, at de vil tjene en masse penge. Vi er derfor blevet bevidste om, at drengene har brug for at blive inspirerede af andre for at finde frem til, hvad de brænder for, og hvad der motiverer dem til at jagte det. Så det er noget, vi forsøger at gøre mere af ved på forskellige måder at lade dem møde nogle rollemodeller, som de kan spejle dig i,” siger Sarwer.

 

Et projekt med klare ambitioner

Klokken nærmer sig otte, og det er begyndt at blive koldt, da solen er gået ned. Efter tre timer på gaderne sammen, kalder jeg det en aften og siger farvel til Ali og Sarwer. De har stadig to timer tilbage af deres vagt, så de sætter sig til rette i bilen og kører afsted. Forhåbentlig møder de nogle flere, end vi ellers har gjort denne onsdag.

Efter at have snakket med de to klubmedarbejdere om deres arbejde, er det tydeligt, hvorfor det er vigtigt, at de har en stærk relation til de drenge, de arbejder med. Ligesom det er blevet klart, hvordan det at arbejde bevidst og målrettet med relationer for eksempel kan være med til at hjælpe unge, der har svært ved at finde en retning på livet. Spørgsmålet, der står tilbage, er så, hvad KBH+ håber at få ud af arbejdet med Relationsnettet på den lange bane. Ikke så lidt, fortæller Nina:

“Målet med størstedelen af vores arbejde hos KBH+ er at hjælpe unge med at opnå livsmestring. Hvilket kort fortalt betyder, at de kan tage ansvar for deres eget liv. Her ved vi, at udviklende relationer spiller en essentiel rolle, men det er svært at dokumentere. Arbejdet med Relationsnettet giver os dog mulighed for at udvikle måleredskaber til netop det formål. Min forhåbning er, at vi kan tage ud og uddanne andre sociale aktører i, hvordan de kan være mere intentionelle i arbejdet med udviklende relationer, når vi er nået længere hen i projektet. Og at resultaterne vil være med til at styrke argumentationen for at investere i langsigtede og helhedsorienterede løsninger i arbejdet med udsatte unge.”

 

Fakta: KBH+’ arbejde med Relationsnettet

30 unge deltager i pilotfasen, som løber over årets første seks måneder. De udgøres af unge fra tre af KBH+’ tilbud: Klubben for unge mellem 18 og 25 år, projektlederuddannelsen Projektakademiet og Kreativitetsforløbene for henviste unge. Det sikrer, at frameworket blive prøvet af på unge med forskellige baggrunde og relationer.

I løbet af pilotfasen lærer medarbejderne tankesættet omkring og tilgangen til at arbejde bevidst med udviklende relationer at kende. Det sker igennem øvelser, sparring og ved at prøve den nye viden af i deres arbejde. Målet i den første fase er først og fremmest at skabe et fælles sprog og en fælles tankegang om det at arbejde med udviklende relationer.

Har du spørgsmål til KBH+’ arbejde med Relationsnettet (for eksempel om de anvendte målemetoder), kan du kontakte Nina på nina.rasmussen@askovfonden.dk eller 92821305.

 

Vil du vide mere om udviklende relationer, kan du læse denne rapport fra Search Institute.

Bliv også klogere på, hvad livsmestring går ud på, ved at læse Mandag Morgens debatoplæg om unge på kanten.

Og hvis du vil se, hvordan Klubbens lokaler ser ud, kan du her få en videorundvisning med klubleder Safih Butt.

Det Rullende Panel – en ungedrevet dilemmapodcast for unge

Interview med: Amalie Himmelstrup, kreativ projektleder, medstifter af foreningen Curarum, podcastprojektet Det Rullende Panel (og foreningen Kontemplatoriet),
Og fra vores Projektakademi’s, Team 9. 

Hvad er det Rullende Panel?

Det Rullende Panel er et projekt, som foreningen CURARUM har etableret i samarbejde med Byens Hus i Gentofte. Podcasten er drevet af unge, der hver uge sætter sig ind i en campingvogn, og diskuterer ungedilemmaer om stort og småt.
Vores vision og formål er at skabe positiv forandring i samfundet ved at gøre det mere socialt acceptabelt blandt unge at tale højt om deres udfordringer og gøre det mere normalt at tale om, at vi ikke har styr på alt hele tiden. Vi ønsker med Det Rullende Panel at bidrage til et fundament af større åbenhed, ærlighed og nærvær blandt unge, som sunde og inkluderende fællesskaber kan etableres på og blomstre fra.

Hvordan er ideen til projektet opstået?

Det Rullende Panel udspringer af foreningen Curarum, som jeg stiftede sammen med Anne-Marie Vang og Kathrine Norsk for et års tid siden, da vi gik på Projektakademiet (kulturpilotuddannelse under KBH+). Her fandt vi ud af, at vi delte en lyst til og et behov for, ikke kun at udvikle og afvikle kulturprojekter, men også at snakke højere om de udfordringer og bekymringer, som vi baksede med i vores ungdomsliv og i den der underlige og lidt angstprovokerende overgang til i voksenlivet. Det er jo både fantastisk at være ung, men shit, hvor kan det også bare være svært, og det letter bare rigtig meget at få sagt det højt og høre fra andre, at de heller ikke har styr på alt. Derfor startede vi et socialt kulturprojekt, der kombinerede de to ting.

Vi købte en gammel, slidt campingvogn, som vi malede og indrettede til et hyggeligt samtalerum, og så inviterede vi ellers folk på Nørrebro ind til en snak om bekymringer og udfordringer i det unge voksenliv i 3 uger midt på Nørrebrogade. Vi mødte en masse modige mennesker, og deres histoier har vi løbende delt på de sociale medier til glæde for alle dem, der ikke dukkede fysisk op til en snak i vognen. Vognen har efter det også været omdrejningspunkt for events under 48 Timers Festival, og den har været med på Global Goals World Cup’19, og så kom vi i kontakt med en ungekulturkonsulent i Byens Hus i Gentofte, Louise Steenholt (Fra Projektakademiets, Team 8.), der introducerede os for Gentoftes ret seje og visionære ungepolitik, hvor ungeiddragelse er i fokus. Det blev vi meget inspireret af, og så fandt vi ud af, at det kunne være spændende at lave et projekt med unge fra Gentofte, som jo er en kommune, der ikke kun er rig i forhold til dollars, men også på forventninger til de unge.

Derfra opstod idéen til at parkere campingvognen ved Byens Hus på Hellerupvej og skabe et ungeinddragende podcastprojekt, hvor vi hver uge sætter os ind i det rullende lydstudie og diskuterer, hvad der rører sig blandt unge. Vi rater også pizzaer og kommer med ugens anbefalinger om alt fra musik, kunst, film og serier til ting, man fx. kan bruge sin tid på i den her corona tid.
Efter man har lyttet til vores podcast selvfølgeligt. Projektet er inspireret af Mads & Monopolet, men det adskiller sig blandt andet ved, at dilemmaerne ikke handler så meget om midtvejskriser, bilforsikringer og 7-7 ordninger gone wrong, og så er Mads blevet skiftet ud med mig som vært.

Hvem har gavn af projektet?

Vores vision har været at skabe et projekt, der når ud til så mange unge mennesker, som muligt, som inspiration til at snakke højere om de ting, vi allesammen går og bakser med i det her liv, som jo er fantastisk men også foranderligt, underligt og svært noget af tiden. Nogle gange skal man tage lidt tilløb til at tale højt om de ting, der ikke lige kører for os, eller som vi skammer os lidt over, men vi har erfaring med, at det kan være virkelig rart at dele netop de ting med andre, så vi ikke går rundt med det for os selv og føler os forkerte med det. Det letter helt vildt, hvis man taler højere om det. På en tryg måde, selvfølgeligt. Og det mener jeg, at vi skaber mulighed for med det her projekt.
Både for dem, der sender dilemmaer ind, men også for lytterne, der måske får sat ord på noget, de selv går og bakser med eller får vendt et genkendeligt hverdagsdilemma, de ikke selv har løst endnu. Vi har fået tilsendt nogle ret sjove og ærlige dilemmaer ind til videre, så det tegner godt, og vi håber, at folk derude vil sende en masse flere ind til os. Ja, og udover det så er vi selv ret meget oppe at køre over projektet. Det har været så hyggeligt at lave, og vores paneldeltagere er vildt seje og engagerede. Vi kendte ikke hinanden, før vi gik igang med at udvilke på projektet, men det er gået lynhurtigt, og vi har haft det rigtig sjovt til de workshops og lytteaftener, vi har afholdt. Og så har vi spist en masse god pizza sammen.

Hvordan kan vi se projektet folde sig ud i nærmiljøet?

Vi har et rigtig godt samarbejde med ungeafdelingen i Byens Hus i Gentofte, der har kontakt til en masse unge, som vi også møder, når vi afholder workshops og lytteaftener derude i deres lokaler. Vi er også i kontakt med gymnasierne i Gentofte, og så er vi ved at blive gode venner med nogle af de lokale pizzariaer, som leverer pizzaer til vores ugentlige pizzarating. Ind til videre er vi ikke sponsorerede, men vi håber på, at pizzaerne vælter ind, når vi får en masse lyttere. Så følg os derude, både på Instagram og Facebook. Dér kan man også sende dilemmaer til os, og ellers har vi en mail, der hedder kontakt@curarum.dk. Vi vil så gerne vende det I går og bakser med, så I ikke skal gå alene med det. Og det er altså både lette og tunge og random og sjove dilemmaer, vi diskuterer. I skal ikke holde jer tilbage. Med støtte fra Open Call: Unge Stemmer har vi fået muligheden for at diskutere masser af dilemmaer de næste par måneder, og det er vi helt vildt glade for. Og det vil jeg gerne takke for igen på vegne af de unge i panelet, os i Curarum-teamet og Byens

Hus i Gentofte! Vi lyttes ved.

 

Sådan kontakter du AskovFondens afdelinger

I AskovFondens har vi – og har vi haft – åbent alle dage under krisen. I vores seks afdelinger kommer der hvert år mere end 2000 mennesker, der har forskellige udfordringer de kæmper med. En tid med pandemi og usikkerhed, hvor vi skal holde fysisk afstand, kan være særligt svær at overskue for brugere af AskovFondens indsatser og deres nærmeste.

Siden den 30. marts, har vi haft en 24/7 hotline, hvor vi lytter, rådgiver og henviser de mange, der synes hverdagen bliver ekstra svær med Coronavirus i omløb. Hotlinen har nummer 35397242, her kan du ringe døgnet rundt frem til den 10. maj og eventuelt længere.

Læs mere om AskovFondens afdelinger her  

 

Se her hvordan du kan komme i kontakt med AskovFonden og få hjælp

Dialog mod Vold:

Dialog mod Vold har åbent på hverdagen mellem 8-17. Du skal blot ringe til os på telefon 35301717, så finder vi ud af hvordan vi bedst kan hjælpe dig. Du kan desuden til en hver tid rette henvendelse på info@dialogmodvold.dk og du vil blive kontaktet hurtigst muligt. Vi har afdelinger både i København, Aarhus og Odense. Afdelingernes adresser finder du her.

Du kan også kontakte 1888 der har åbnet 24/7 og rådgiver både udøvere og udsatte, samt fagfolk og pårørende om vold i nære relationer.

———————————————

Askovhus:

Askovhus har åbent for vores telefon 35301745 på hverdage mellem 8 – 17. Du kan desuden til en hver tid rette henvendelse på info@askovhus.dk og så vil du blive kontaktet hurtigst muligt. Så finder vi sammen ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe dig.

———————————————

KBH+:

KBH+ har åbent for henvendelser på telefonen på 22139561, hvor du kan høre nærmere om vores tilbud og aktiviteter. Telefonen er åben i hverdage mellem 9 – 16. Her kan du også lave en aftale om hvordan vi bedst kan hjælpe dig.

———————————————-

ASPA:

ASPA er åben for telefonisk henvendelse og har også en række forskellige tilbud til rådighed. Ring til os hvis du vil høre nærmere om vores tilbud, har spørgsmål eller bare vil tale med et menneske. Vi har åbent for telefonerne i hverdage mellem 10 – 18 og i weekenden mellem 12 – 17 på telefon nummer: 35 30 17 28.

———————————————–

MIR skolerne:

På vores MIR skoler er børnene også tilbage. Skolerne har åbent på hverdage mellem 8 – 16.15. Du skal blot ringe til os på telefon 39400720 eller 23718877, så finder vi ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe dig.

———————————————-

Børnehuset:

I Børnehuset er vi startet op igen og det er dejligt igen at have børn i huset. Har du dit barn i Børnehuset og har du nogle spørgsmål, så kan du kontakte Kristina.

———————————————-

Udenfor åbningstid kan du ringe til vores døgn hotline på 35397242.

PAS PÅ JER SELV OG HINANDEN.

AskovFonden udvider 24/7 hotline til søndag den 10. maj

På AskovFondens hotline står vi klar til at hjælpe dem, der kæmper med hverdagen under krisen. Vores HOTLINE har nummer 35397242. 

Grundet de mange modige mennesker, der ringer ind til os med deres udfordringer under Covid-19, så har vi valgt at udvide vores døgn hotline, så vi kan svare opkald frem til og med den 10.maj.

Formålet med vores hotline er, at man kan komme i kontakt med et menneske, som man kan tale med om det, der er svært. Måske har man bare behov for at tale med et andet menneske og måske skal man henvises til en af vores indsatser eller en af de mange eksterne hotlines der er oprettet.

Måske du føler dig isoleret hjemme og oplever en stigende grad af ensomhed, angst eller bekymring for hvordan du kan få hverdagen til at hænge sammen. Måske er du psykisk sårbar, måske du ikke får spist eller du har svært ved at styre din vrede når du er sammen med dem du elsker 24 timer i døgnet. Vi er der også for dig som er sårbar og uden et netværk, der hjælper med at tackle krisen.

Vi ved gennem 75 års erfaring med udsatte området, at behovet for et nødberedskab er størst i aften og nattetimerne. Det er her isolationen og ensomheden, ofte er størst. Det er når vi andre er sammen med vores familier, at de udsatte ofte, føler sig mest alene.

Alle der varetager AskovFondens hotline funktion er faguddannede og har kendskab til udsatte området.

Fra off- til online: En ny tilgang til at arrangere events

Skrevet af Asger Gillesberg

 

Fra off- til online: En ny tilgang til at arrangere events

Det er blevet forår i Danmark. Sol og tocifrede varmegrader har været på programmet flere dage i april, og mennesker myldrer ud for at bruge tiden sammen i solen. Byen summer af liv, og store som små events popper op overalt i bybilledet. Eller det ville de gøre, hvis altså omstændighederne havde været som normalt.

Når vi ikke kan forsamle os mere end ti personer af gangen, er det ikke muligt at lave events, som vi plejer, og eventplanlæggere over hele landet prøver derfor at nytænke måden, vi skaber fælles oplevelser. Det gør sig også gældende i KBH+, hvor Mikkel Sönnichsen og Oliver Pedersen den sidste måneds tid har omstillet sig fra at arrangere fysiske events til udelukkende at give dem et digitalt liv.

De peger selv på, at deres vigtigste opgave er at være til stede for de unge, der til hverdag kommer i huset, og at opretholde fællesskabet blandt dem. For de har ifølge dem selv et ansvar for at kunne tilbyde aktiviteter og et fællesskab til dem, der har et behov for det. Her fortæller de om, hvordan de er gået til opgaven med at omstille sig til en digital virkelighed, og hvad de indtil nu har lært af at arbejde ud fra den.

 

Balance mellem handling og omtanke

Det blev hurtigt klart for Mikkel og Oliver, at der ikke var særligt mange erfaringer fra lignende situationer at trække på. Men de vidste, at størstedelen af deres målgruppe var til stede og aktive på de sociale medier. Så de besluttede sig hurtigt for at gå med en prototypestrategi, hvor de afprøver et væld af digitale koncepter og løbende justerer dem efter, hvordan de bliver taget imod.

På trods af, at der er ikke langt fra tanke til handling, ligger der alligevel mange overvejelser bag afviklingen af et event. De to eventmagere tager for eksempel altid udgangspunkt i, at de digitale events skal være mindst lige så gode som deres tidligere offline-version. Ligesom at alle nye koncepter skal komme med noget, som ikke ikke er prøvet før. Det har resulteret i, at der nu udbydes et undervisningsforløb i elektronisk musik og en helt ny udgave af den fællesspisning, som normalt finder sted hver anden uge i KBH+’ café.

“Vi tænker en del over, hvordan forløbene for vores events skal være, så vi bibeholder de eksisterende aktiviteters DNA, når de flytter ind i det digitale univers. Tager vi fællesspisning som eksempel, har vi forsøgt at overføre noget af fællesskabsfølelsen og den hyggelige stemning ved at stemme om ugens ret og sende live fra vores huskoks køkken. Finder vi ikke frem til en tilfredsstillende løsning, lægger vi aktiviteten på is, indtil det er igen muligt at lave en udgave af den, som vi kan stå inde for,” siger Mikkel.

 

Digitale begrænsninger

Indtil nu har Mikkel og Oliver oplevet, at de digitale tiltag er blevet taget godt imod. Da de inviterede til eventet ‘Podcast og Perleplader’, var de nødt til at tage forbi KBH+ af flere omgang for at fylde op med perler og perleplader. De har også set god aktivitet i forbindelse med live yoga og fællesspisning på både Facebook og Instagram.

De peger selv på, at det har været en fordel, at aktiviteterne i forvejen havde et publikum, der kendte til dem. I hvert fald ser de, at de velkendte events tiltrækker en del deltagere, på trods af at de ikke foregår på helt samme måde, som de plejer. Men selvom det efter omstændighederne går godt med at afholde events, er der nogle klare begrænsninger ved at afholde dem digitalt i stedet for fysisk.

“Hele tilgangen til at deltage i og arrangere et event er markant anderledes, nu hvor tingene sker digitalt. Man kan for eksempel ikke lige tage en ven med og have en fælles oplevelse. Ligesom at vi som arrangører ikke kan gå rundt og snakke med deltagerne eller aflæse deres reaktioner for at vurdere, hvordan et event forløber. Men mest af alt er det en begrænsning, at det svært, hvis ikke umuligt, at genskabe den levende og energifyldte stemning, som kommer af at mennesker mødes – for den betyder meget for oplevelsen,” siger Oliver.

 

Grobund for fremtidige tiltag

Der er ingen tvivl om, at både Mikkel og Oliver ser frem til, at de igen kan invitere til arrangementer på KBH+. Dog gør de det klart, at de ser den nuværende situation som en mulighed for at blive klogere på nye redskaber og koncepter, som fremadrettet kan spille ind i eventplanlægningen og -eksekveringen.

“Den store mængde tid, vi for tiden bruger online, giver os nye vaner og gør det mere naturligt for os at kommunikere digitalt i forbindelse med vores aktiviteter. Vi finder også nye elementer og værktøjer, som vi fremadrettet kan trække på, når vi for eksempel ønsker at engagere deltagerne op til et event. Vores forhåbning er, at vi på sigt kan bruge vores digitale univers som en indgangsvinkel til at få nogle af de unge, som vores fysiske tilbud ikke når, til at blive en del af huset,” siger Oliver og bliver fulgt op af Mikkel:

“Nu, hvor deltagerne sidder foran hver sin skærm i stedet for at være samlet under samme tag, har vi en anden tilgang til, hvordan et godt event skal skrues sammen. Nogle af vores idéer var nok aldrig kommet til verden eller prøvet af under normale omstændigheder. Men jeg er sikker på, at vi kan videreføre hele eller dele af de digitale events, når vi igen får mulighed for at samle folk. Så vi vil også få gavn af erfaringerne fra vores igangværende arbejde i fremtiden.”

 

Vil du vide mere om, hvordan vi forsøger at række ud til de unge under coronakrisen? Så læs artiklen af Altinget, hvor vores direktør, Stine Hamburger, fortæller, hvordan vi har grebet situationen an.